• GRATIS FRAGT

    ved ordrer over 850,-

  • HURTIG LEVERING

    1-3 hverdage med gls

  • 30 DAGES RETURRET

    fuld returret - uden spørgsmål

  • NEM BETALING

    Kort, MobilePay, EAN eller faktura

Vinterklargøring af båd

Sejlersæsonen byder på skiftende opgaver, og selvom de fleste af dem er spændende og sjove, så er det ikke vinterklargøringen vi glæder os mest til. Men det skal gøres, så vi har lavet en lille huskeguide til dig, med link til nogle produkter, som kan være interessante i processen.

Vinteren melder sin ankomst og det betyder ligeledes sæsonafslutning for de mennesker, der i løbet af sommerhalvåret har tilbragt utallige timer på havet, hvad end det har været i et professionelt henseende eller blot i forbindelse med noget stille og roligt fritidssejlads. Sommeren har som altid budt på nye gode og spændende sejler minder, men ønsker du at gentage succesen igen til næste år, er det yderst vigtigt at du gør din båd klar til vinterens vejr og dermed koldere dage og nætter, så du hurtigt kan blive klar til at komme afsted på eventyr igen til foråret.

I denne forbindelse kan du vælge selv at gøre alt arbejdet, eller i stedet få hjælp til vinterklargøring af din båd og eventuel båd-reparation. På denne måde sikrer du vedligeholdelse af din båd, hvilket har stor betydning for bådens levetid og de fremtidige udgifter som kan dukke op. Derfor får du her en håndfuld gode råd til, hvordan du på bedst mulig vis gør din båd klar til vinteren.

Vinterklargøring af indenbordsmotor

Hvis din båd har en indenbordsmotor, kan du med fordel som det første skridt i processen skifte motorolie. Dette kan med fordel gøres imens din båd stadig er i vandet, således at der er mulighed for at varme motoren ordentligt op. Gammel olie kan være med til at ødelægge motoren, da denne kan indeholde forskellige affaldsstoffer, og det er derfor yderst vigtigt med ny olie på motoren. Desuden skal oliefilteret også skiftes, hvilket skal gøres når motoren er tømt for olie. Her er det vigtigt ikke at stramme filteret for hårdt, således at du undgår problemer med at få det af næste gang. Har du et sejldrev, skal du også skifte olien heri.

Inden vinteropbevaring skal du ligeledes sørge for, at fylde dieseltanken helt op, for at undgå kondens, samtidig med at du tilsætter konservator og dermed også undgår dieselpest. En anden mulighed er at tømme tanken helt. For at være på den sikre side, kan du også vælge at skifte impeller på saltvandspumpen hvert år, eller blot kontrollere at den ikke er i stykker, da du ellers i tilfælde heraf kan risikere at motoren brænder sammen – hvilket jo gerne skal undgås.

[magento sku=”221400var,220336var,222600var,222301var”]

Vinterklargøring af udenbordsmotor

Har din båd derimod har en udenbordsmotor, får du her en guide til hvordan denne klargøres. Start motoren op med vand fra en vandslange, enten ved brug af skyllemuffer eller en balje, og lad den køre i 10 minutter. Inden du stopper motoren igen, skal du sprøjte Storage Seal ind gennem indsugningen, hvilket har til formål at beskytte både cylinder og ventiler, samt lejerne i motoren, henover vinteren.

Tøm også benzintanken og skift benzinfilteret. Derudover skal der påfyldes nyt gearolie efter aftapning af det gamle. Her er det vigtigt at være opmærksom på eventuel misfarvning, som netop betyder at der er vand i. Hvis dette er tilfældet, er du nødsaget til at adskille gearet. Tilmed skal hele motoren vaskes med en bådshampoo og skylles efter med vand. Dette er blot nogle af de ting du skal huske, når du skal gøre din udenbordsmotor klar, så den er tip-top i orden når foråret kommer tilbage og du igen skal ud at sejle.

Mens din båd stadig er i vandet

Mens din båd stadig befinder sig i vandet, inden den skal op på land, er der en masse ting du kan gøre. Her skal du dog være opmærksom på, at de forskellige forsikringsselskaber kræver at båden er kommet op på land inden en bestemt dato og dermed undgå at overskride denne. Først og fremmest skal hele båden vaskes, både indvendigt og udvendigt, for at fjerne salt og hvad der ellers kan have sat sig fast af snavs. Til at vaske sprayhood og vinduer skal du udelukkende bruge koldt vand, og ellers kun en meget mild sæbe, da kraftigere sæbemiddel kan beskadige materialerne.

Sørg for at kontrollere de forskellige beslag, og sikre dig, at der ikke er utætheder under dækket. Sejlene skal afmonteres og derefter skrubbes og skylles, hvorefter de tørres grundigt. Over vinteren skal sejlene gerne opbevares et tørt sted ved stuetemperatur. De forskellige former for tovværk skal kontrolleres for eventuel slitage og derefter skylles i ferskvand, uden brug af nogen form for sæbe. Der er altså mange ting du kan give dig i kast med, mens båden stadigvæk befinder sig i vandet.

Når din båd er kommet på land

Båden er nu kommet op på land og du har stadig lidt arbejde som skal gøres, således at du så hurtigt som muligt kan få båden i vandet igen, når foråret vender tilbage. Få vasket båden grundigt med det samme og slib gerne bunden mens den stadig er våd, da dette er meget nemmere end hvis bunden er helt tør. Fribord skal poleres og have voks. Hvis båden skal stå ude over vinteren, skal den overdækkes med en presenning, som selvfølgelig skal være uden huller, så du er sikker på at der på ingen måde kan komme vand ind under. Dog bør du alligevel tømme båden for diverse ting, såsom hynder, redningsveste og så videre, som kan suge fugt til sig – så er du i hvert fald på den sikrer side.

Hvis du har køleskab i båden skal dette ligeledes vaskes og efterlades på klem. Derudover er det også vigtigt at tjekke båden for eventuelle mangler og fejl, herunder selvfølgelig også revner og brud. På denne måde sikrer du dig, at båden er helt klar til nye oplevelser, når det igen bliver tid til at komme ud at sejle. Der er altså stadig lidt at fordrive tiden med, når båden er kommet op på land.

Vinterklargøring hvis båden skal blive i vandet vinteren over

Hvis din havn er godkendt som en A-havn, kan du også vælge at lade din båd blive liggende i vandet hen over vinteren. Dette er med tiden blevet mere og mere populært, hvilket kan skyldes, at flere og flere bådejere ønsker at undgå besværet med at få båden op på land og derefter tilbage i vandet igen. Derfor vælger de i stedet at holde øje med deres båd fra kajen. Hvis du ønsker at lade din båd blive i vandet, er det vigtigt at være opmærksom på, at en ansvarsforsikring ikke gælder, hvis din båd skulle ske at synke. Vælger du alligevel at din båd skal overvintre i vandet, får du her et par råd til hvordan du griber det an.

Du kan med fordel anskaffe dig nye og også gerne kraftige fortøjninger, som kan holde til en hård belastning. Derudover er det vigtigt at du undgår, at båden bliver frugtig og dermed danner skimmelsvamp, hvilket kan sikres ved at du opsætter tørboller rundt omkring i båden. Anvend grøn glykol til at beskytte din motor mod frost, da der kan ske at opstå skader ved frostgrader. Det samme gælder toilettet, hvis du altså har sådan et på båden, som også kan ske at fryse til hen over vinteren, hvilket ligeledes kan undgås ved brug af almindelig blå glykol. Desuden bør du tage dine elektriske ejendele med hjem hen over vinteren, så disse ikke bliver stjålet, hvis man skulle ske at være så uheldig.

Vinterklargøring af træbåde

Træbåde er både populære og charmerende, men kan heller ikke blot passe sig selv hen over de koldere tider. Hvis du er den heldige ejer af en træbåd, er der nogle særlige råd som gør sig gældende, når din båd skal gøres klar til vinteren. Båden skal vaskes med ferskvand både inde og ude, og her er det vigtigt, at du husker at tage bundproppen ud, for at sikre dig mod vand i kølsvinet, som kan ske at fryse til is og dermed skabe problemer. Hynder og andre genstande som kan suge fugt skal ligeledes fjernes fra båden, for at undgå at dette sker. Derudover kan du med fordel vælge at bundmale båden, inden det bliver for koldt udenfor.

Tjekliste

Når vinteren nærmer sig, at der altså som bådejer en masse ting som du skal have styr på, i forhold til klargøringen af din båd.

  • Båden skal vaskes ved brug af bådshampoo, både indvendigt og udvendigt
  • Sprayhood og vinduer skal vaskes – som udgangspunkt kun i koldt vand
  • Sejlene skal skrubbes og skylles, samt tørres
  • Alt tovværk skal tjekkes efter for eventuelle skader eller slitage
  • Motorolie skal skiftes og fyldes helt op, eller alternativt, tømmes helt
  • …Og meget mere…

Dette er altså blot nogle af de ting som du skal have styr på, når du skal have din båd gjort klar til vinteren. Men sørger du for at disse ting er i orden, er du kommet rigtig langt og kan derved hjælpe dig selv til, at sikre en god og sikker sejlads næste år, samtidig med at du sørger for, at sikre den længst mulige levetid for din båd. Der er altså nok at gå i gang med som bådejer efter et godt sommerhalvår, hvis du ønsker hurtigt at blive klar til at komme ud på vandet igen til foråret. Men frygt ej, når du først kommer ind i rutinen går det hurtigt og timerne er givet godt ud.

Indlægget er skrevet i samarbejde med HandyHand