• GRATIS FRAGT

    ved ordrer over 850,-

  • HURTIG LEVERING

    1-3 hverdage med gls

  • 30 DAGES RETURRET

    fuld returret - uden spørgsmål

  • NEM BETALING

    Kort, MobilePay, EAN eller faktura

Guide til fortøjning af båden

Guide til fortøjning af båd

Hvad enten din båd ligger ved kajen i en beskyttende havn eller ved en bøje under mere frie forhold er det vigtigt, at den er ordentligt fortøjet. Hvis det blæser op, skal fortøjningen kunne klare stærke træk og ryk uden at båden forlader sin plads. Med godt sømandskab og det rette fortøjningsudstyr, som du finder her hos Marineudstyr.dk, undgår du kostbare skader på din båd.

Fortøjning giver mange nye sejlere hovedbrud. Selv den mere øvede sejler får let lidt sved på panden, når båden skal fortøjes i en tætpakket havn. Om ikke andet så fordi man ofte har mange tilskuere inde på kajen i en lidt hektisk situation, hvor man helst skal finde på plads uden at gøre skade på egen eller andres både.

Alt i tilbehør til fortøjning

Hvordan fortøjer man en båd?

Konkrete anvisninger på hvordan du bedst lægger din båd til og fyldestgørende beskrivelser af fortøjningsteknikker, er uden for denne guides rækkevidde. Hver havn har sine egne muligheder og begrænsninger, der kræver forskellige fremgangsmåder. Følger du disse grundlæggende regler, er du dog godt på vej til en sikker fortøjning.

  1. Sørg altid for at fortøje som om det er dårligt vejr.
  2. Brug en forholdsvis stram fortøjning, hvis du ligger ved en flydebro, ellers bliver der let for meget bevægelse, som vil slide på båd og flydebro. Ligger du derimod ved en fast mole eller mellem pæle bør fortøjningen være tilpas løs til at båden kan bevæge sig i takt med tidevandet. Ellers risikerer du, at båden “hænges” ved lavvande og “druknes” ved højvande.
  3. Brug altid rigeligt med fendere agter, midtskibs og forskibs som beskyttelse ind mod molen og andre både. Også selvom der ikke umiddelbart ligger andre både i nærheden. Ved en flydebro skal fenderne hænge lavt og højere, hvis du ligger ind mod en mole eller anden båd.
  4. Hvis pladsen er meget udsat for vind og/eller bølger, bør båden om muligt lægges så stævnen vender mod vind- eller bølgeretningen. Alternativt, hvis de ligger langskibs, så sætte et ‘spring’ på midtskibs, for at holde den mere rolig i vinden.
  5. Lær at binde de knob, som anbefales til fortøjning. Du behøver ikke lære alle tænkelige knob for at være en god sejler. Ved fortøjning er det dog en stor hjælp, hvis for eksempel pælestik, klampestik og dobbelt halvstik sidder på rygraden.
  6. Gem det overskydende tovværk af vejen, så andre brugere af broen ikke snubler i det. Når du er ude på vandet, bør tovværk til fortøjning ligeledes ikke ligge og flyde. Find i stedet en fast plads til det på båden.

De mest populære fortøjningsliner på Marineudstyr.dk

Takket være moderne, syntetiske materialer er det ikke svært at finde fortøjningsreb og tov med både høj brudstyrke og lang holdbarhed. Til fortøjning af lystfartøjer anbefales det normalt at benytte syntetisk tovværk i dimensioner fra 8-24 mm i diameter.

Generelt anbefaler vi naturligvis, at du hellere overdimensionere dit tovværk end det modsatte. Bare nogle få ekstra millimeter i diameter giver markant større styrke og holdbarhed. Endelig er et tykkere reb som regel mere behageligt at håndtere. Skal man trække i en tynd fortøjningsline, kræver det lidt mere hård hud i næverne.

3 tegn på at dit tovværk er slidt

Tegn 1: Saltvand og UV!
Saltvand og solens UV stråler er særligt hårdt ved tovværket. Farverne i tovet falmer og bliver grå, når det er udsat for sollys. Saltvand skader generelt mange ting, og det er derfor vigtigt at vaske alt tov om vinteren, så du kan forlænge levetiden af det.

Tegn 2: ‘Ulden’ tov!
Et tov der er godt brugt, er ofte meget behagelig at have i hænderne, da den er mere “ulden” i overfladen. Det er ikke godt, da det betyder at polyesterfibrene er trækket. Tovet bør derfor skiftes!

Tegn 3: Vokset fra hinanden!
Strømpen og kernen af et tovværk skal holde sammen – sådan er konstruktionen, men med tiden kan de vokse fra hinanden. Hvis strømpen slipper kernen, slider strømpen for let, og aflasteren kan ikke længere holde det når der er tryk på.

Beskyt dit tovværk

Saltvand og UV-stråling fra solen kan med tiden nedbryde næsten ethvert materiale. Selv det stærkeste tovværk er da heller ikke uopslideligt, uanset om det består af naturligt eller syntetisk materiale. Men der er heldigvis flere ting, du selv kan gøre for at forlænge holdbarheden.

Mens man mange steder oppe i riggen ønsker at bruge tovværk, som er meget strækfast, efterstræber man normalt en vis elasticitet i det tovværk, som benyttes til fortøjning. Det gør, at båden kan bevæge sig en smule og forskånes mod de værste ryk. Monterer du en fortøjningsfjeder, kan du desuden gøre dine fortøjningstove endnu fleksible og elastiske, hvis situationen kræver det. Det giver først og fremmest øget holdbarhed af tovværk og bådens beslag, men også en større komfort.

Med en fortøjningsfjeder i metal eller gummi dæmper du således de kraftige ryk i båden, som udover at slide på fortøjningsreb, beslag og bådebroen i længden også bliver ubehagelige for de ombordværende. Især når du er fortøjet til en flydebro, som bevæger sig i sin egen rytme, vil en fortøjningsfjeder ofte gøre en stor forskel.

Skamfiling, dvs. det slid som sker ved at tovværket på udsatte steder skraber mod brokanten, en halekæbe eller lignende, kan på kort tid slide et ellers stærkt tov op. Har du ikke mulighed for at fortøje uden at tovværket gnider mod skarpe kanter, bør du derfor beskytte det med en måtte, et kædeforfang eller en form for beklædning som for eksempel en kraftig gummislange. At pullerter, øjebolte osv. skal være glatte og runde er ligeledes vigtigt for at undgå unødig skamfiling.

Køb fortøjningsfjeder her

Husk en bådshage

Har du først én gang prøvet at skulle fiske en line hurtigt op fra vandet uden en bådshage ved du, hvor nyttigt dette simple redskab kan være ved fortøjning. De fleste sejlere anser da også en bådshage for at være et næsten uundværlig stykke udstyr, når man effektivt skal lægge til eller støde fra. 

I princippet er der måske nok blot tale om en stang med krog og spids i den ene ende. Men som med så meget andet bådudstyr findes også bådshager med forskellige finesser. I udvalget her hos Marineudstyr.dk kan du blandt andet vælge mellem teleskopiske bådshager i metal og træ. Naturligvis alle til en god pris.

Fortøjningen er vigtig for din forsikring

Svigter fortøjningen, risikerer du ikke blot at stå tilbage med en stor regning for skader på din egen båd, men også for skader som din løse båd eventuelt anretter på andre både eller havneanlæg. Typisk dækker din forsikring således ikke skader, der sker, fordi båden ikke har været forsvarligt fortøjet eller med utilstrækkeligt udstyr.

Marineudstyr.dk sælger fendere i alle størrelser og typer. Køb hellere én for meget end én for lidt (mindst 6) og hellere nogle, som er lidt for store end for små. Har du prøvet at sove ombord på en fortøjet båd, har du måske oplevet, at nattesøvnen blev forstyrret af irriterende knirkelyde fra fenderne. Det problem kan løses med en fendersok, som du naturligvis også finder i sortimentet hos os. Du bør tjekke dine forsikringsbetingelser, hvor forsikringsselskabet ofte lister specifikke krav til fortøjning afhængig af bådens størrelse, årstid osv. Se vores fender-guide her.