Fendere til både – Guide til køb, brug og vedligehold
Indhold:
Fendere til både kommer i mange størrelser, farver og konfigurationer, mens ens for stort set alle både er, at fendere er en del af den essentielle udrustning ombord. Ikke desto mindre er vores kunder ofte usikre på, hvilken fender der er den rigtige til deres båd, og hvor mange bådfendere der er behov for. Vi besvarer disse og andre grundlæggende spørgsmål i vores bådfenderguide herunder – god fornøjelse.
Hvad bruges fendere til?
Fendere bruges i det store hele til at beskytte din egen båd, men også andre både og anløbsbroer, kajanlæg osv. Fenderen er helt essentiel som buffer når vinden presser båden mod kajen eller bådebroen, ligesom den sikrer at du ikke laver skade på andre både i nærheden.
Man kan derfor sige at fendere er bådens ‘kofangere’ og den billige forsikring mod småskader som kan opstå i forbindelse med fortøjning. Sørg for at vedligeholde og udskifte dine fendere løbende – det er en minimal investering i forhold til omkostningerne i forbindelse med en skade på båden.
Hvor mange fendere skal man have om bord?
Du kan i princippet aldrig have nok fendere om bord på båden, men da pladsen ombord er begrænset på de fleste både, så bliver spørgsmålet mere kritisk.
For både under 10 meters længde er en generel tommelfingerregel at have to fendere til hver side med en eller to udskiftningsfendere til din rådighed.
På både over 10 meter anbefales 3-4 fendere pr. side – stadig med en eller to udskiftningsfendere til din rådighed. Fenderne skal være på plads ved anløb, men du har måske brug for ekstra fendere for at kompensere for strøm eller vind, så reservefendere kommer hurtigt til at være din bedste ven.
Hvilken størrelse fendere skal jeg købe?
Du skal være meget opmærksom på, at du skal købe fendere, der har samme størrelse og design, fordi du har brug for at fordele pres ligeligt mellem dine fendere. Blandede størrelser kan lægge forskelligt pres på dit øvrige udstyr og dermed forkorte deres levetid.
Fenderens størrelse skal primært baseres på bådens længde og vægt samt skrogets højde over vand. Jo større bådens størrelse er, jo mere påvirker vind og bølger bådens skrog, hvilket igen betyder, at der skal gives mere beskyttelse til skroget. Et højt fribord kan kræve en meget større fender end en båd med samme vægt og længde, men med et lavt fribord.
Se vores anbefalinger til fenderstørrelser i skemaet →
→ Klik her og se vores store udvalg af yacht-fendere
- Bådens længde
- Op til 10 fod / 3 meter
- 11 – 16 fod / 3 – 5 meter
- 17 – 23 fod / 5- 7 meter
- 24 – 30 fod / 7 – 9 meter
- 31 – 45 fod / 9 – 14 meter
- 46 – 60 fod / 14 – 18 meter
- Over 60 fod / 18 meter
- Anbefalede fenderstørrelser
- 3×12 / G1
- 4×16 / 5×18 / G2
- 5×18/ 5×20 / 6×23 / 6×21 / 8×22 / G3 / G4
- 8×22 / 8×27
- 10×25 / 10×35
- 12×32 / 12×42
- 15×41 / 15×58
Hvordan pustes en fender op?
Oppustelige fendere leveres altid uden luft af hensyn til transport og massefylde. Det er derfor vigtigt at du har styr på, hvordan dine fendere pustes op efter modtagelse.
Den lille og effektive fender håndpumpe, som minder om en almindelig boldpumpe, fungerer godt til oppustning af mindre fendere og bøjer, eller hvis du har brug for at pumpe ekstra luft i, i løbet af sæsonen. Til de større fendere og bøjer, anbefaler vi at puste op ved hjælp af en kompressor med en luftpistol.
Bemærk, at du IKKE kan bruge en boldpumpe til oppustning af fendere. Det ødelægger ventilen og giver dig en rigtig øv-situation.
Oppustning med kompressor med luftpistol:
- Fjern plastskruen i ventilen (hvis der er en)
- Tryk luftpistolen mod metalventilen og blæs luft ind i fenderen – blæs ikke for meget.
- HUSK! en fender skal IKKE oppustes for hårdt. Det skal være let at trykke en lille “bule” i fenderen med en finger.
- Når fenderen er pumpet op, sættes plast skruen i igen (hvis der er en)
Hvis du har svært ved at puste fenderen op, kan fjederen inde i ventilen sidde fast. Tag en pen eller papirclips og tryk forsigtigt på midten af ventilen for at frigøre fjederen.
OBS: Hvis du ikke har adgang til en kompressor med luftpistol, kan du anvende en oppustningsadapter. Det er et godt alternativ til en nem oppustning med enten hånd-, fod- eller bilpumpe.
Fendere til både kræver generelt et lavt indre tryk på grund af deres volumen. Det anbefalede tryk for fendere er generelt mellem 0,15 og 0,2 bar; dette afhænger dog af størrelsen. Generelt bør fendere ikke bule ud til siden mens de pumpes op, og du skal altid kunne presse lidt ind i fenderen – ellers er den pumpet for hårdt.
Det anbefales, at man løbende tester sine fendere for korrekt tryk. Det er helt almindeligt at fendere taber lidt af trykket, så du skal løbende puste dine fendere op igen, da utilstrækkeligt tryk i fenderen mindsker deres evne til at yde tilstrækkelig beskyttelse.
Danfender oppustning med luftpistol
Danfender oppustning med manuel pumpe
Udskiftning af fender-ventil
Det sker desværre ofte at ventilen i en fender bliver defekt. Vær opmærksom på ikke at benytte en pumpe hvor spidsen føres ind i ventilen – så bliver den ødelagt. Hvis en ventil, på grund af forkert oppustning, ved et uheld er blevet skubbet ind i fenderen, eller hvis ventilen er brudt, kan den nemt udskiftes.
- Fjern den defekte ventil:
Skru en 3 mm skrue ind i midten af ventilen, og træk den ud med en tang. - Indsæt en ny ventil:
Skub (ved hjælp af en lille kryds skruetrækker) den nye ventil i samme position som den gamle, og pust derefter fenderen op igen. Vær opmærksom på IKKE at sætte en skrue ind i den nye ventil – den skal blot skubbes på plads udefra.
Se en video af processen her på siden →
Danfender udskiftning af ventil
Fendersokker – hvorfor og hvordan
Fendersokker er ikke en nødvendighed, men de er gode at have. Det en slags overfrakker lavet af stof, som let kan fastgøres og afmonteres på fenderne.
De er med til at beskytte fenderen mod at blive snavset, de forhindrer knirkende lyde når du ligger båd-til-båd i marinaen, og så giver de nyt liv til de gamle, beskidte fendere, som er svære at få rene igen.
Fendersokkerne beskytter også dine fendere mod misfarvning pga. UV-stråler og slid. Fendersokkerne kan maskinvaskes på 40º C hvilket er langt nemmere end rengøring af fenderens gummi.
Rengøring af fendere
Fendere bliver beskidte og har brug for rengøring, både af hensyn til din egen og andres både – og fordi det bare ser godt ud med rene fendere. Hos Marineudstyr.dk har vi en række forskellige produkter til at rengøre fendere i, som skal bruges nogenlunde ens. Det er et særligt rengøringsmiddel til fendere, som beskytter gummiet og sætter ind mod bl.a. algebelægning.
- Påfør fenderrensen direkte på fenderen med en svamp
- Lad det sidde og trække i ca. 2 minutter
- Fenderen skrubbes med en fugtig svamp. Der skal lidt knofedt til, og gnubbes lidt, for at få fenderen ren
- Fenderne skylles med rigeligt vand
Det er bedst at gøre dem rene i skyggen, så fenderrensen ikke fordamper med det samme, men lige får lov at virke.
Opbevaring af fendere – fenderkurve er svaret!
Et hurtigt kig i stuverummet på mange både skibe tegner et tydeligt billede: fendere optager generelt meget lagerplads, og de er ret upraktiske, når det gælder opbevaring, især når de er pustet op. Ikke desto mindre er sikkerheden ombord naturligvis en topprioritet og bør ikke opgives på grund af pladsmangel.
Men hvor skal jeg opbevare mine fendere når de ikke er i brug? Svaret er: Dit søgelænder, som egner sig helt perfekt til opgaven. I vores store udvalg kan du finde fenderkurve, som er fremstillet af letvægts rustfrit stål, som let kan monteres på stængerne i dit søgelænder. Fenderkurve kan dermed monteres lige der hvor du har plads, fx. på agterenden, hvor de mindst forstyrrer dit rum.
Kurvene monteres på 25 mm rør, og kan kobles sammen i sæt. Husk at diameteren på dine fendere skal være mindre end diameteren på fenderkurven. Ved brug af fenderkurve, har du stadig dine kistebænke frie til andet opbevaring.





